”Står man upp för sina väljares förtroende, blir svåra beslut till lätta beslut”

Tisdag 19 mars 2024

Läs intervju i LT med Åsa Dahl och Johanna Liljedahl här

Åsa Dahl och Johanna Liljedahl intervjuas i LT om Liberalerna i Salem kring det modiga beslutet att lämna Alliansstyret hösten 2023. Detta historiska steg markerar en ny riktning för skolpolitiken i Salem, driven av vår fasta övertygelse om att sätta elevernas behov först och vad vi lovat våra väljare.

En ny väg framåt

Under en intensiv period av eftertanke och diskussion inom partiet, fattades beslutet enhälligt att lämna det långvariga samarbetet med Alliansstyret. Johanna Liljedahl, tidigare gruppledare och nuvarande ordförande för kultur- och fritidsnämnden, delar med sig av tankarna som ledde till denna avgörande förändring:

Nej, däremot visste vi att det skulle röra om. Vi förstod att beskedet skulle få konsekvenser. Men vi hade inte pratat med någon annan, inte ens med de andra partierna i alliansstyret. Vi var noga med att vi ville göra vår egen resa

Skolbesparingarna som var droppen. Skolbesparingar som genomfördes under våren utgjorde droppen för Liberalerna. Åsa Dahl, partiets nuvarande gruppledare och vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden, uttrycker sin frustration över att inte kunna påverka en positiv förändring inom skolans värld på grund av det ekonomiska läget.

Där sa man att man skulle lyfta på alla stenar. Och eftersom det var så mycket pengar som förvaltningen gick back så var det många stenar att lyfta. Det var ett av skälen till att vi valde att lämna. Vi hade svårt att få gehör för vår politik, men visste att vi hade våra två mandat i fullmäktige och att någon, om vi lämnade, skulle se till att skolan fick pengar. Bättre det, än att vi tar beslut som vi och våra väljare inte kan stå bakom.

Kommunen var nu i okänt vatten

En ny politisk konstellation Vi beslutade att lämna Alliansstyret och då visste man inte vad som skulle hända. Men det ledde till ett maktskifte i Salem. Detta skifte innebär inte bara en ny politisk dynamik utan också en förnyad chans att omfokusera på de verkliga behoven inom skolväsendet.

Med ett nytt Mittenstyre vid rodret, finns nu möjligheten att direkt påverka skolans framtid i Salem. Budgetförhandlingar och strategiska beslut som tas med elevernas bästa i åtanke står nu i centrum för det politiska arbetet.

Framtiden för Salems skolor

Detta historiska ögonblick för Liberalerna i Salem är mer än bara en politisk förändring; det är ett löfte om en ljusare framtid för kommunens skolväsende. Genom att sätta skolan och elevernas välbefinnande först, strävar Liberalerna efter att skapa en utbildningsmiljö där varje barn kan nå sin fulla potential.

Ett enat fokus Liberalerna är engagerade i att arbeta tillsammans med andra partier inom Mittenstyret för att säkerställa att Salem blir en plats där utbildning är en prioritet, och där alla elever ges de resurser och det stöd de behöver för att lyckas.

Avslutningsvis

Liberalernas beslut att lämna Alliansstyret och de efterföljande förändringarna i Salems politiska landskap bär bud om en ny era för kommunens skolor. Genom modiga och principfasta beslut är Liberalerna redo att leda vägen mot en bättre och mer rättvis utbildning för alla Salems barn och unga.