Liberalerna lämnar allianssamarbetet i Salem

Torsdag 12 oktober 2023

I valet lovade Liberalerna att vi skulle satsa på skolan, men i nuvarande samarbete ges inte den möjligheten. Efter mycket noga övervägande lämnar Liberalerna i Salem därför allianssamarbetet med Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna.

Liberalerna har i ett allianssamarbete tagit ansvar för den här kommunen och det har under många år fungerat väl. Nu känner vi inte längre att samarbetet fungerar som det borde då vi inte längre får gehör för vår liberala politik. Liberalerna sätter alltid skolan först och vi anser att det inte går att spara mer på skolan. Vi gör det vi gått till val på, vi värnar om våra skolor. Liberalerna tänker göra allt vi kan för att ge skolorna och dess elever rätt förutsättningar och därför tar vi nu ansvar för kommunen och lämnar allianssamarbetet.

– Ett tufft ekonomiskt läge kräver ansvarstagande, prioriteringar och också tuffa beslut. Liberalerna gick till val på att satsa på skolan, men det finns en gräns på hur mycket det går att spara på Salems skolor. Det tillsammans med samarbetssvårigheter när vi försökt få gehör för vår politik gör att vi väljer att lämna allianssamarbetet, säger Johanna Liljedahl, gruppledare (L).

– När vi ser att kunskapsresultaten blir sämre i grundskolan, frånvaron ökar och kränkningarna blir fler så kan vi inte skära ner på fler lärare och andra vuxna i skolan. Vi kan inte med gott samvete driva igenom beslut som går tvärt emot vad vi står för. Vi är redo att samarbeta, vi kommer alltid att ha kommunens bästa i fokus, med särskild vikt på våra barn, som utgör vår och vår kommuns framtid, säger Åsa Dahl, vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden (L).

För mer information kontakta:
Johanna Liljedahl, gruppledare för Liberalerna i Salem,
johanna.liljedahl@liberalerna.se