Mittenstyret skjuter till 2,1 mnkr till förskolorna

Måndag 18 mars 2024

Liberalernas politik för skolan är djupt rotad i övertygelsen om att utbildning är grunden för individens utveckling och samhällets framsteg. Därför är vi glada över den förstärkningen av förskolan i Salem genom en satsning på 2,1 miljoner kronor.

Åsa Dahl (L), gruppledare för Liberalerna och förste vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden, understryker vikten av detta:

Varje barn förtjänar en trygg och stimulerande start i livet. Denna satsning på förskolan är ett avgörande steg för att säkerställa hög kvalitet och tillgänglighet i våra förskolor.

Varför förskoleförstärkningen är kritisk

• Varje barn förtjänar en trygg och stimulerande start i livet. Denna investering säkerställer att förskolan kan erbjuda detta genom att behålla den kvalificerade personal vi har har kvar
  • Förbättrar lärartätheten: Ökad förskolepeng gör det möjligt att upprätthålla och möjligen öka antalet förskollärare, vilket är avgörande för barnens individuella utveckling.

Effekterna av satsningen

• Stabilitet i Personalstyrkan: Efter en period av nedskärningar ger detta ekonomiska tillskott förskolorna möjlighet att behålla sin befintliga, erfarna personal.
  • Potentiellt återinförande av specialpedagoger: En stark förskoleverksamhet inkluderar tillgång till specialpedagogik. Med denna satsning finns hopp om att kunna återintegrera dessa viktiga roller.

Framåt för Salems Barn

• Ett långsiktigt åtagande: Satsningen är ett bevis på att Mittenstyrets ambition och visar på en stark vilja att prioritera barnens utbildning och välbefinnande från start.

Satsningen i förskolan är en grundsten i vår vision för en framtid där varje barn i Salem får den utbildning och de förutsättningar som krävs för att lyckas. Genom att säkerställa hög kvalitet och tillgänglighet i förskolan, lägger vi grunden för ett livslångt lärande och en ljus framtid för våra barn.

Läs om det i Länstidningen här

Läs mer om vår politik för förskolan här