Salem hemtjänst är en av de bästa i Sverige

Fredag 15 mars 2024

Alla Salembor bör vara stolta över att vår hemtjänst rankas som en av de bästa i landet enligt SPF Seniorernas Hemtjänstindex 2023. Kommunen har klättrat i rankningen, från plats 44 år 2022 till plats 15 av 290 kommuner år 2023. Detta framsteg är i stor del tack vare vår hängivna personal vars engagemang och hårda arbete har gjort denna framgång möjlig.

Hemtjänstindex baseras på offentliga data och bedömer kvaliteten inom fyra avgörande områden: Information, Biståndshandläggning, Utförande samt Stöd och utveckling.

Fortsatt arbete för en ännu bättre framtid

Låt oss tillsammans fortsätta arbetet för att göra Salem till en ännu bättre plats att leva på – genom hela livet. Genom att samarbeta kan vi bygga en kommun där alla känner sig trygga, värderade och omhändertagna.

Engagemang och utveckling

För att fortsätta på den framgångsrika vägen behöver vi:

• Stärka personalens kompetens: Fortsatt utbildning och utvecklingsmöjligheter för hemtjänstpersonalen är avgörande. Detta säkerställer att de kan möta de äldres behov med den senaste kunskapen och tekniken.
  • Involvera de äldre och deras närstående: Genom att aktivt lyssna på de äldres och deras anhörigas åsikter kan vi skräddarsy tjänsterna så att de möter individuella behov och önskemål.
  • Innovativa lösningar: Att utforska och implementera nya teknologier och arbetssätt som kan förbättra effektiviteten och kvaliteten på hemtjänsten.

Salem – en förebild för framtiden

Vårt mål är inte bara att upprätthålla den höga standarden på vår hemtjänst utan att ständigt förbättra och innovera. Genom att göra detta kan Salem inte bara vara en förebild för andra kommuner utan också en plats där äldre medborgare känner sig trygga, respekterade och delaktiga i samhället.

Vi vill att Salem ska vara känt som en kommun där livet kan levas fullt ut hela livet. Det är en del av vår liberala vision för en inkluderande, jämlik och framåtblickande samhällsstruktur där varje individ känner att de bidrar till och drar nytta av det gemensamma goda.

Genom att fortsätta fokusera på kvalitet, innovation och medborgarnas välbefinnande kan vi tillsammans skapa en ljus framtid för Salem.