Salems Klimatbokslut

Torsdag 7 mars 2024

Salem står inför en kritisk vändpunkt i vår strävan mot ett mer hållbart samhälle. Med introduktionen av kommunens första omfattande klimatbokslut har vi nu en klar vägkarta för att minska våra koldioxidutsläpp och främja miljövänligare praktiker. Det är dags att intensifiera våra insatser och implementera strategiska åtgärder för ett grönare Salem.

Salems klimatbokslut

Klimatbokslutet, framtaget av konsultföretaget 2050, ger oss insikter i kommunens klimatavtryck och pekar ut de områden där vi kan göra den största skillnaden. Denna detaljerade analys visar att en överväldigande majoritet av kommunens utsläpp, hela 71%, härstammar från inköp. Detta understryker vikten av att prioritera klimatsmart upphandling.

Klimatsmart upphandling

Att integrera klimatfördelar i upphandlingsprocessen är nu viktigare än någonsin. Vi förbereder införandet av ett nytt inköpssystem som inte bara kommer att uppmuntra till miljövänliga köp men också förstärka vår hållbarhetspolicy.

Genom att fokusera på klimatsmart upphandling kan vi minska vår största källa till utsläpp och samtidigt agera som en förebild för andra kommuner.

Klimatfärdplanen: Ett steg mot klimatneutralitet

För att konkretisera våra ambitioner har Mittenstyret tilldelat extra resurser för att utveckla en klimatfärdplan. Denna plan kommer att innehålla delmål och åtgärder som ska genomföras både på kort och lång sikt.

En klimatfärdplan säkerställer att vi kontinuerligt arbetar mot våra klimatmål och gör mätbara framsteg mot en hållbar framtid.

Klimatrådet: Tillsammans för Salem

Förståelsen att den största delen av utsläppen sker utanför kommunorganisationens direkta kontroll, motiverar oss att initiera ett Klimatråd. Detta råd syftar till att samla lokala aktörer i en gemensam ansträngning mot ett klimatneutralt Salem.

Genom att engagera alla i Salem – från företag till invånare – kan vi skapa en omfattande och inkluderande strategi för klimatarbetet.

Framtidssäkring genom transparens och innovation

Klimatbokslutet och den efterföljande klimatfärdplanen är inte bara verktyg för intern strategi utan också för att engagera och informera alla Salems invånare om våra insatser och framsteg. Detta öppna tillvägagångssätt är avgörande för att bygga förtroende och främja delaktighet i vår gemensamma resa mot en hållbar framtid.

Genom att kommunicera öppet om våra mål, framsteg och utmaningar kan vi inspirera andra att ta del i vårt klimatarbete och stärka gemenskapen i vårt arbete mot en hållbar utveckling.

Tillsammans tar vi Salem in i en ny era av miljömedvetenhet och hållbarhet.

Läs pressmeddelande från Mittenstyret här

Länk till Salems klimatbokslut

Länk till Salems Koldioxidbudget

Läs mer på kommunens hemsida