Besöker Säbyskolan – En dag i demokratins tecken!

Måndag 12 februari 2024

Salems framtid formas idag – Liberalernas besök på Säbyskolan öppnar dialog om demokrati med morgondagens ledare.

Politik nära dig

Under en inspirerande förmiddag tog Åsa Dahl, Liberalernas gruppledare och förste vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden, tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Arne Närström (S), steget in i klassrummen på Säbyskolan. De mötte elever i årskurs 7, som för närvarande utforskar kursen ”Så styrs Sverige” inom sitt samhällsorienterade ämne.

• Möte med framtidens medborgare: Besöket syftade till att ge eleverna en hands-on förståelse för politiska processer, med särskilt fokus på kommunal nivå.
  • Interaktiv lärandeupplevelse: Eleverna bjöds in till en öppen dialog för att utforska hur Sverige styrs och vilken roll demokratin spelar i deras vardagsliv.

Dialog och lärande

Dagens samtal öppnade upp för frågor och reflektioner kring det politiska systemets struktur och funktion. Genom att interagera direkt med beslutsfattare, kunde eleverna få insikter i politikens praktiska tillämpning.

• Från teori till praktik: Diskussioner kring aktuella politiska initiativ och beslutsprocesser gav eleverna en djupare förståelse för demokratins mekanismer.
  • Frågestund: Elevernas engagemang visade sig genom nyfikna frågor som spände från allmän rösträtt till lokala beslutspåverkande processer.

Ett stort tack till Säbyskolans elever och lärare

Vi är djupt tacksamma för den värme och det intresse som Säbyskolans elever och lärare visade under vårt besök. Genom denna interaktion stärks banden mellan politiker och samhällets unga medborgare, vilket är avgörande för en levande och inkluderande demokrati.

• Förstärkt samarbete: Initiativ som detta bygger broar mellan utbildningssektorn och det politiska ledarskapet, vilket är grundläggande för en välinformerad framtid.
  • Framtidens förändrare: Genom att investera i våra unga, säkerställer vi att de är beredda och kapabla att navigera i morgondagens utmaningar med kunskap och kompetens.

Framåtblick

Liberalerna i Salem ser fram emot fler möjligheter att möta fler elever och fortsätta dialogen om hur vi gemensamt kan forma en ljusare framtid för vår kommun. Vi tror fast på att samarbete och öppen kommunikation är nyckeln till en stark och hållbar demokrati.