Salems förskolor utmärks som förskolor för hållbar utveckling

Tisdag 30 januari 2024

Salems kommunala förskolor har länge legat i framkant när det gäller miljömedvetenhet och hållbarhetsinitiativ. Deras dedikerade arbete har nu belönats med Skolverkets prestigefulla utmärkelse, ”Skola för hållbar utveckling”.

Liberalernas Åsa Dahl, förste vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden, uttrycker sin stolthet:

Att kommunen mottar denna utmärkelse är inte bara en ära, utan också ett erkännande av våra medarbetares hårda arbete i kommunen och förskolorna att integrera hållbarhet och miljömedvetenhet i barnens vardag. Vi är fast beslutna att fortsätta vår resa mot en hållbar och ljus framtid för våra barn.

Genom åren har Salems kommunala förskolor kontinuerligt utvecklat en hållbarhetsvision, i linje med den nationella förskolans läroplan och FN:s globala mål för hållbar utveckling. Nyligen har en ny strategi för förskolorna utarbetats, som ytterligare förankrar denna vision. Denna strategi fokuserar särskilt på att integrera hållbarhet i barnens dagliga aktiviteter, med särskild vikt vid lek, rörelse och att främja hälsosamma livsstilar.

Utöver den nya certifieringen ”Skola för hållbar utveckling”, som gäller i tre år, har Salems förskolor även tidigare erhållit miljöcertifieringen ”Grön flagg”. Detta är ytterligare ett bevis på deras långsiktiga åtagande för miljö och hållbarhet.

Läs mer här