2018-02-19 – Motion om Trygghetsspår i Salems kommun

Måndag 28 maj 2018

Salem är den lilla, nära kommunen, där det ska vara bra och tryggt att växa upp och bo under hela livet. Kommun har idag två områden med anlagda motionsspår. Ett i Garnuddens friluftsområde och ett i Rönninge friluftsområde. Båda dessa områden är belagda i skogsmiljö och kan därför vara  en otrygg miljö för en ensam motionär. Motionsspåren ligger dessutom en bit från central bebyggelse och kan därför vara krångliga att nå för den som ej kan köra bil dit.

Liberalerna föreslår därför att ett motionsspår anläggs centralt i anslutning till redan existerande belysning längs med befintliga gång- och cykelstråk. Motionsspåret ska ha en mjuk beläggning och vara ordentligt upplyst.

Vi liberaler vill därför att det anläggs ett första trygghetsspår någonstans i Salems kommun, gärna i samband med planering av nytt bostadsområde, som får namnet “ Trygghetsspår Kajsa”(alternativt “Kajsa-löpet”), utifrån tanken att man tryggt ska kunna motionera mitt i/genom ett bostadsområde istället för i skogsspår. I anslutning till trygghetsspåret bör finnas uppsatt information om vem Kajsa Berg är. Vår liberala vision är att det ska finnas motionsspår som slingrar sig genom de centrala delarna i såväl Rönninge som Salem, varför vi ser framför oss att nästa etapp får namnet “Trygghetsspår Sarah”

(alternativt “Sarah-löpet” ) efter Sarah Sjöström.

Kommunfullmäktige föreslås besluta:

Att ett Trygghetsspår döpt efter Kajsa Berg anläggs centralt i Salems kommun.

Detta så att ensamma personer tryggt kan motionera på upplyst plats i sin närmiljö.

Mia Franzén ( L )