Sjukvård, äldrevård och hemtjänst

• Ökad valfrihet
  • Kortare köer
  • Bättre stöd.
  • Välfärden ska präglas av kvalitet och valfrihet, och ges till alla på lika villkor.
  • Upp med lönerna i kvinnodominerade yrken. Det ska löna sig att studera – även för kvinnor.

Liberalerna vill verka för en etablering av ytterligare vårdcentral, samtidigt som kommunen bör söka vägar för att höja kvalitet och tillgänglighet hos den som finns idag.

Varje människa ska själv ha frihet att styra sitt liv, sin hälsa och sin framtid – och forma sina egna val. Det gäller i livets alla skeden!

Liberalerna ser varje individ som en unik människa hela livet, från vaggan till det sista andetaget. För oss är det viktigt att som vuxna kunna välja hela livet, kanske viktigast när vi är som mest erfarna och kunniga, det vill säga när vi har levt många år och blivit så att säga årsrika. När vi är årsrika vill vi kunna välja vilken omsorg och stöd samt var och hur vi ska bo. Liberalerna vill att det ska finnas många olika variationer av boende- och omsorgsformer som passar när vi är årsrika. När vi är årsrika kanske vi är märkta av sjukdom eller livet och inte är lika fysiskt mobila som när vi var yngre. När vi är årsrika är det än mer viktigt att vi får vara de individer som livet har skapat oss att vara. Liberalernas äldrepolitik ser varje individ som den unika person hen är och bekämpar all form av åldersdiskriminering och ålderism.

Liberalerna vill:

• Mer självbestämmande inom äldreomsorgen
  • Mindre byråkrati kring biståndsbedömningen
  • Fler platser i vård- och omsorgsboende och trygghetsboende
  • Utveckla det sociala innehållet i äldreomsorgen
  • Anhöriga ska inte slitas ut